Aj čerpacie stanice v Liptove sú dnes obsadené dopravcami nespokojnými s podmienkami fungovania mýtneho systému.
LIPTOVSKÝ HRÁDOK. RUŽOMBEROK. Únia autodopravcov Slovenska uverejnila na svojej internetovej stránke zoznam čerpacích staníc, kde prebieha dnes od rána petično-informačná kampaň. V konečnom zozname sa nachádza aj niekoľko „benzíniek" z liptovského regiónu. V ružomberskom okrese ide o čerpacie stanice na Žilinskej a Tatranskej ceste, dve na Bystrickej ceste, v Liptovskej Osade, Černovej a Ivachnovej. Kamióny neblokujú všetky stojany, takže situácia je momentálne pokojná a šoféri tankujú priebežne.
Mýto sa dotkne všetkých
V mikulášskom okrese tiež dopravcovia v priebehu dopoludnia odstavili svoje autá a kamióny na jednotlivých čerpacích staniciach v Liptovskom Mikuláši a Liptovskom Hrádku. „Dali sme si medzi sebou echo a rozmiestnili sme sa po benzínkach podľa bydliska tak, aby sme nemuseli platiť mýto," odpovedal dopravca Ľubomír Kristel na otázku prečo neboli v zozname Únie dopravcov Slovenska aj benzínové čerpadlá, na ktorých dopravcovia stáli v celom liptovskom regióne. „My sme sa v Liptovskom Hrádku pripojili k blokovaniu benzínových čerpadiel mierovou cestou. Neobmedzujeme prevádzku benzíniek. Chceme získať čo najviac podpisov od vodičov a občanov v petícii, ktorú vyhlásila únia autodopravcov za zníženie spotrebných daní motorovej nafty a benzínov, ktoré máme najvyššie v strednej Európe a pozastaviť realizáciu mýtneho systému do doby prepracovania mapy spoplatnených ciest," dodal Ľ. Kristel.
Na ďalšej čerpacej stanici v Liptovskom Hrádku odstavili vodiči tiež svoje autá a kamióny tak, aby neblokovali prevádzku. Vodiči odstavených áut však trpezlivo vysvetľovali podpisujúcim, prečo sú na benzínovom čerpadle a čo sledujú petíciou. „Ľudia nevedia, prečo sme tu a už vôbec si neuvedomujú, že situácia so zavedením mýta sa dotýka aj ich. V konečnom dôsledku totiž zaplatia práve kvôli mýtu za všetok tovar, ktorý kupujú, viac. Zavedenie poplatkov je pre nás likvidačné," povedal Viliam Urban, jeden zo skupiny dopravcov a šoférov horného Liptova. Vysvetľoval: „Keby bolo mýto zavedené len na diaľniciach, je to podľa nás v poriadku, ale nesúhlasíme s poplatnením ciest prvej triedy. Ak touto akciou nedosiahneme to, čo obsahuje petícia, počítame aj so štrajkom na diaľniciach."
Problémy s kreditmi
Do redakcie volali šoféri kamiónov, ktorí išli na cesty a mali problém v liptovskom regióne dobiť si včera a dnes kredit na mýto cez palivovú kartu. Operácia sa nedala urobiť, čo potvrdili aj zamestnanci jednej z čerpacích staníc. Ak sa pokúšali o dobitie kreditu, úkon im zablokoval počítač, a tak museli šoféri kamiónov platiť hotovosťou, na čo neboli pripravení.
O vysvetlenie sme požiadali Lenku Lendeckú zo SkyToll-u: „Väčšinou palivových kariet je možné platiť v režime predplatného mýta na všetkých zákazníckych miestach. SkyToll má podpísané príslušné ceritikáty a nainštalovanú potrebnú techniku na vyše osemdesiatich čerpacích staniciach. Ak obsluha odmietne platbu kartou realizovať, ide zvyčajne o osobné zlyhanie a dopravca sa môže sťažovať priamo v spoločnosti, ktorá prevádzkuje zákaznícke miesto." Dodala, že dobíjať kredit sa dá len na distribučných miestach a na palivové karty, ktoré schválila Národná diaľničná spoločnosť.