LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Úrad pre verejné obstarávanie zrušil v priebehu jedného roka osem súťaží, ktoré vypísala Liptovská vodárenská spoločnosť v celkovej hodnote 44 miliónov eur, čo je v prepočte na koruny viac ako 1,3 miliardy. Tvrdí to poslanec Alexander Slafkovský a vyzýva predstavenstvo na odstúpenie z funkcií.
Predseda predstavenstva spoločnosti a primátor Liptovského Mikuláša Ján Blcháč tvrdí, že Slafkovského požiadavka je smiešna a predstavenstvo nemá dôvod odstúpiť.
„Rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie rešpektujeme, ale podľa nás boli tendre v poriadku. Nikto z uchádzačov sa neodvolal. Je to predvolebná agenda bývalého neúspešného primátora, aby sa zapáčil svojmu šéfovi Mikulášovi Dzurindovi. Je mi ľúto, že povýšil svoje osobné ambície nad potreby regiónu," vyhlásil Blcháč.
Úrad pre verejné obstarávanie konštatoval, že postup zadávania zákazky pred podpisom zmluvy bol neefektívny, nehospodárny a netransparentný. Projekty mali byť spolufinancované zo zdrojov Európskej únie a slovenskej vlády do výšky 95 percent.
Slafkovský žiada zvolanie valného zhromaždenia
Poslanec Alexander Slafkovský, ktorý dávnejšie upozorňoval na netransparentnosť tendrov, tvrdí, že je to hazardovanie s povesťou Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii. Žiada zvolanie mimoriadneho Valného zhromaždenia akcionárov, ktorými sú mestá a obce regiónu. Podľa Slafkovského by mali orgány spoločnosti vyvodiť osobnú zodpovednosť a odvolať predstavenstvo na čele s Blcháčom.
„Ak hovoríme o sérii zrušených tendrov, musíme zdôrazniť, že sa tak stalo kvôli opakovanému pochybeniu Liptovskej vodárenskej spoločnosti. Je jedno, či k porušeniam zákona došlo úmyselne, z lajdáctva, alebo z neschopnosti," konštatoval Slafkovský.
Úrad zrušil tendre na odkanalizovanie troch obcí
Úrad pre verejné obstarávanie zrušil v minulom roku prvý tender na odkanalizovanie troch liptovských obcí Važec, Východná a Hybe. Zistil, že súťažné podmienky bleskového tendra, ktorý bol vo vestníku zverejnený len necelé dva pracovné dni, sú v rozpore s princípmi verejného obstarávania.
Vodárne vypísali novú súťaž, pôvodný projekt odkanalizovania rozdelili na dva za 11,5 a 12,5 milióna eur a súčasne vypísali ďalší na intenzifikáciu čističky odpadových vôd v Mikuláši za približne 20 miliónov eur.
Spoločnosť vybrala dodávateľov, ale ešte pred podpísaním zmluvy sama požiadala o kontrolu tendrov. Úrad pre verejné obstarávanie nové súťaže zrušil.
Slafkovský krátko po vypísaní prvého tendra kritizoval spôsob, krátkosť lehoty na prijímanie žiadostí o súťažné podklady a diskriminačné podmienky v oznámení. Vedenie Liptovskej vodárenskej spoločnosti v tom čase tvrdilo, že verejné obstarávanie prebehlo v súlade s ustanoveniami zákona o verejnom obstarávaní".
Poslanec už vtedy navrhoval, aby spoločnosť zrušila súťaž a vypísala novú so štandardnými podmienkami a upozornil, že prvá kontrola Európskej únie takúto súťaž neuzná a európske peniaze budú musieť vrátiť aj s pokutou.
Úrad pre verejné obstarávanie neskôr konštatoval, že lehota mohla odradiť najmä zahraničných uchádzačov od účasti, pretože bola neprimerane krátka.
Predseda predstavenstva vodární Blcháč aj vtedy vyhlásil, že manažéri ani členovia orgánov nepochybili, preto nie je dôvod voči nim vyvodzovať konzekvencie.
Ako vláda plní sľub zabezpečiť úspory vo verejnom obstarávaní, správe nehnuteľností a informačných systémov
Čo sľúbili: Toto sú cesty - verejné obstarávanie, vážna kontrola na úrovni verejného obstarávania, kde sa pohybujú desiatky miliárd korún, tuším je to 80 alebo 90 miliárd. Ak len 10 %, pán poslanec, urobíme takýmto spôsobom, len tam máme 9 miliárd.
Zdroj: Pavol Paška, SMER, po voľbách podpredseda parlamentu, TA3, V politike, 10.1.2006
Obrovské množstvo dodatočných zdrojov je v samotnej rezerve a neefektívnosti vynakladania finančných prostriedkov v rámci verejnej správy. (...) Našou hlavnou ambíciou je hľadať presne túto neefektívnosť. (...) A na to je množstvo príkladov, (...) napríklad centrálne verejné obstarávanie, centrálna správa nehnuteľností, centrálna správa informačných systémov. Toto všetko sa tu zanedbávalo dlhé roky (...).
Zdroj: Ján Počiatek, minister financií (SMER), TA3, V politike, 17.12.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ide o jeden z najlepších sľubov súčasnej vlády. Na verejnom obstarávaní možno ušetriť miliardy chýbajúce v iných rezortoch. Splnenie sľubu si však vyžaduje dlhodobo dosadzovať do riadiacich funkcií ľudí vysoko odolných voči korupcii. Rozhodnutia komisií pri rôznych tendroch by mali byť zverejnené na internete vrátane informácie o tom, ktorý člen komisie ako hlasoval.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda nepresadila zmeny, ktoré by priniesli úspory. Nezaviedla centrálnu správu nehnuteľností, informačných systémov ani verejného obstarávania. Tiež nepresadila povinnosť uskutočňovať verejné obstarávanie pomocou elektronického systému, ktorý by zvýšil jeho efektívnosť. O mrhaní verejných zdrojov svedčia tiež desiatky medializovaných káuz a podozrení z klientelizmu a korupcie.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.