LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Jedna z miestnych iniciatív usilujúca sa zmeniť podmienky Rómov a zapojiť ich do práce sa objavila Liptove. O nej hovoríme s Vladimírom Čonkom, predsedom novozaloženého Družstva Rómov Liptova.
Často sa hovorí, že ak chceme, aby sa v živote Rómov zmenila situácia k lepšiemu, treba zvýšiť ich vzdelanosť. Ale vám ide skôr o ich zamestnávanie. Chcete im dať prácu?
- Už bolo viac pokusov zmeniť situáciu v súvislosti s Rómami, ale zatiaľ nepriniesli osoh. Družstevné vlastníctvo, teda zainteresovanie priamo ľudí do hospodárskeho procesu, má zatiaľ najväčšiu šancu. Chápem, že ľudia pokladajú väčšinu Rómov za príživníkov, ale na druhej strane si nikto nepoloží otázku prečo je to tak. Príčiny sú v histórii. Za socializmu bolo Róma jednoduché zamestnať. Vtedy musel byť každý zamestnaný. Medzi Rómami nebola nikdy taká bieda. Bieda nás núti, aby sme konečne čosi podnikli sami. Na trhu práce nie je možné všetkých Rómov, ktorí majú o prácu záujem, zamestnať. Problémom je aj diskriminácia. Čo si budeme nahovárať. Vo firme radšej dajú prácu nerómovi ako Rómovi. Aj z objektívnych dôvodov. Chýba kvalifikácia.
V družstve by si našli prácu aj desiatky nekvalifikovaných. Nejde teda o istý druh aktivačných prác?
- Vôbec nie. To s tým nemá nič spoločné. Družstvo je právnym subjektom. Nezaložili sme ho, nedajbože, na nejakú politickú objednávku. Nejdeme riešiť rómsku otázku. Ústava pozná len jednu jedinú kategóriu človeka, a tou je občan Slovenska. S rovnakými právami a rovnakými povinnosťami. Je tu potom vôbec nejaký problém? Áno je, volá sa chudoba. V tomto štáte ústava nezaručuje žiadnemu občanovi bohatstvo. Nevyčleňuje ho a neurčuje, kto má právo byť bohatým a kto chudobným.
Pod pojmom bohatstvo si môže každý predstavovať iné.
- Aj Róm má snahu zabezpečiť si základné životné potreby, jedlo, teplé bývanie, oblečenie a možno to niekoho prekvapí, ale aj radosť zo spoločenského uznania. Viem, že málokto túži po prepychu, ale nik z nás nechce umierať od hladu. Ale poznáte to, bohatstvo ľudí spája a boháči medzi sebou nerozlišujú, kto je akej národnosti, etnika alebo farby pleti. Spojiť sa môžu aj chudobní. Preto sme sa rozhodli založiť družstvo, ktoré sa chce pokúsiť odstraňovať chudobu.
Ako by malo fungovať družstvo, ktoré spojí chudobných?
- Každý vie, že fungovanie nielen rómskej rodiny stojí aj na spoločnom spôsobe hospodárenia. Člen domácnosti sa usiluje byť užitočným a prispieť svojím dielom k hospodáreniu. V družstve je každý člen tak ako v rodine, rovnocenný. Aj žijú všetci na podobnej úrovni. Nadnesene povedané, niet priveľkých rozdielov medzi bohatšími a chudobnejšími. Aj v družstve ako v rodine hospodársky fungujú všetci. Starí, mladí, deti. V čase prosperity sa majú lepšie a v čase krízy sa musia všetci uskromniť. Družstvo pripomína rodinu, kde vládne prísna hierarchia a disciplína. Tak si kladiem otázku, nie je náhodou rodina základnou bunkou družstva? Navyše, nejde len o nás, ale aj o naše deti, potomkov, ktorým chceme čosi pozitívne zanechať.
Naznačujete, že je to forma pevnejšieho zomknutia. Pravdou je, že historicky overená skúsenosť je, iba hlúpi sa rozdeľujú a múdri sa spájajú. Medzi Rómami sa táto myšlienka ujala?
- Poznáte chudobnejšie žijúcich občanov ako Rómov? Ak bohatých spája bohatstvo a chudobných chudoba, sme na správnej adrese. Rómov v chudobe nik nemusí spájať. Oni sú už spojení. Preto sme založili toto družstvo.
Akú činnosť by mali robiť Rómovia v družstve?
- Svojpomocne si obstarať, vybaviť a udržať obytné priestory pre rómsku rodinu. Prax potvrdzuje, že osobné vlastníctvo priestoru na bývanie je správnou cestou pre zabezpečenie vysokej kvality a úrovne bývania. Ďalšia činnosť je spojená s rozvojom turistiky v Liptove. Členovia družstva môžu byť užitoční pri prácach súvisiacich s výstavbou, údržbou a správou turistických trás. Družstvo má byť zmluvným partnerom na zabezpečovanie týchto potrieb, čo si vyžaduje prácu v každom ročnom období. Môže tiež robiť doplnkové činnosti v lesnom hospodárstve podľa zmluvy družstva s vlastníkmi pozemkov. Chceme lepšie využívať pozemky či lúky, ktoré. Vlastnia ľudia alebo firmy. Je ich veľa a mnohé z nich dlhodobo nevyužívané. Uzatvoríme s ich vlastníkmi dlhodobé nájomné zmluvy a môžeme tam, napríklad, chovať jatočné kone a osly. Takto môžeme získať výnosy pre členov družstva. Konské mäso je veľmi výhodný tovar na vývoz do Maďarska a Francúzska. Pritom chovateľstvo a pasenie zvierat majú Rómovia v krvi.
Družstvo môže prostredníctvom svojich ľudí vstupovať do spracovania a obchodu s obilím. Vo veľkom sa dá lacnejšie získať, napríklad, múku, jednu zo základných potravín. Družstvo sa bude zaoberať sezónnym zásobovaním poľnohospodárskymi prebytkami. Produkty sezónneho zásobovania budú cez družstvo distribuované do domácností. Myslím tým zemiaky, kapustu, cibuľu, koreňovú zeleninu a ovocie na zimné uskladnenie. Družstvo ako právnická osoba má voči trhu väčšiu istotu a záruku kvality, množstva a termínu vykonaných prác.
Trochu odbočím. Počas župných volieb Rómov kritizovali, že za niekoľko eur išli voliť toho, kto im zaplatil. Viete o tom?
- Ktorý chudobný človek neotŕča ruky, keď je v núdzi? Všetci, či je biely, žltý, červený, čierny. Regionálny politik nie je chudobný a je si toho vedomý. Nečudujem sa, že Rómovia, z ktorých je 90 percent nezamestnaných, sa dajú komukoľvek kúpiť. Majú obchodného ducha a je to pre nich obchod ako ktorýkoľvek iný. Politici, ktorí si takto Rómov kupujú, tvrdia, že sú poloobčania. Ale rómskymi hlasmi, aj keby mali polovičné, nepohrdnú. Na druhej strane sú predstavitelia samospráv, štátnej správy, ktorých si vážim, pretože sa netvária ako pštros, ktorý schováva hlavu do piesku. Pomáhajú nám pri založení a rozbehnutí družstva. Ak to zhrniem, je to prvýkrát v histórii Slovenska, že sa etnická menšina zjednotila v hospodárskej činnosti. Aj preto, lebo väčšinová spoločnosť nedokáže a nevie naše problémy riešiť. Najmä nezamestnanosť. Rómovia sú najslabšou sociálnou skupinou ľudí aj so všetkými jej negatívnymi prejavmi.