Jedinečná zbierka vláčikov je v Pribyline

„Keď boli naši muži malí, hrali sa s malými vláčikmi, keď vyrástli, hrajú sa s veľkými vlakmi," povedala jedna z manželiek nadšencov Považskej lesnej železničky na Mašinparáde v pribylinskom skanzene.

Kačena s novou lokomotívou v závese sa predviedla v pribylinskom skanzene na  Mašinparáde.Kačena s novou lokomotívou v závese sa predviedla v pribylinskom skanzene na Mašinparáde. (Zdroj: DAGMARA SARITA POLIAKOVÁ)

PRIBYLINA. Že ide o vážnu hru, ktorá má korene v histórii, v rozhovore potvrdil Juraj Veselý, predseda občianskeho združenia Spoločnosť pri Považskej lesnej železnici (PLŽ).

Prečo je časť v pribylinskom skanzene venovaná železnici?

- Považská lesná železnička kedysi viedla z Liptovského Hrádku až pod Kráľovu hoľu údolím Čierneho Váhu. Prevádzka v údolí bola odstavená v roku 1972, celý depozit železničky bol sústredený do Liptovského Hrádku, do bývalého depa štátnych lesov. Patril pod správu Liptovského múzea v Ružomberku ako technická pamiatka. Žiaľ, expozícia bola prístupná verejnosti iba na objednávku v nevhodných stiesnených priestoroch a bola predmetom častých krádeží a vandalizmu. Z tohto dôvodu Liptovské múzeum v roku 2001 celý depozit previedlo do priestorov skanzenu.

SkryťVypnúť reklamu

Ako ste súčasti depozitu sťahovali?

- S prevozmi techniky sme začali v novembri 2001. Vtedy napadol prvý sneh, ktorý zapríčinil kalamitu na cestách a mrazy sa pohybovali okolo 17 stupňov pod nulou. Také počasie bolo zaťažkávacou skúškou nielen pre zamestnancov a dobrovoľníkov, ale aj pre techniku pri prevozoch. Mrznúci hydraulický olej v žeriavoch spôsoboval, že každá činnosť sa neúmerne predlžovala. Ďalšia etapa sťahovania sa uskutočnila v decembri. Aj tá bola poznačená zlým počasím, ortuť teplomera klesla pod 22 stupňov pod nulu. Koľajisko expozície bolo vybudované iba čiastočne a časť exponátov ešte pobudla mimo koľají na skládkach. To sme dobudovali z materiálu prevezeného z Liptovského Hrádku v máji a júni v roku 2002. Neskôr sme naň nakoľajili všetky vozne, ktoré boli počas prevozov uložené provizórne na zem.

SkryťVypnúť reklamu

VIAC FOTOGRAFIÍ NÁJDETE TU.

Dajú sa nájsť také exponáty aj inde?

- Tákáto zbierka exponátov je jedinečná nielen na Slovensku, ale aj v okolitých štátoch. Nikde inde sa nezachoval mobiliár pôvodnej prevádzky v takomto rozsahu. Nie je poškodený umelými rekonštrukciami. Statické aj pohyblivé exponáty sú presne v takom stave, ako fungovali na pôvodnej železnici. S múzeom spolupracujú dve občianske združenia, OZ Spoločnosť pri Považskej lesnej železnici a OZ Spolok Čiernovážskej mašinky a obe sa starajú o zachovanie zbierky.

Čím sú výnimočné statické exponáty v Považskej lesnej železnici?

- Každý vozeň, rušeň, každý exponát má svoju históriu. Vo vagóne, ktorý stojí pred dielňou, sú expozičné panely, ktoré hovoria o železnici. Zrekonštruovali sme ho z úplne zhoreného vraku, ktorý pôvodne jazdil aj na PLŽ. Ďalším statickým exponátom je vozeň bez kolies na koľajnici. Je to storočný vagón, naša Zetka, ktorá bola uložená, chúďa, po nehode v Technických službách v Liptovskom Hrádku. Slúžila ako sklad. Je z Košicko-bohumínskej železnice, ktorá vedie aj cez Liptovský Hrádok a naozaj má sto rokov. Mesto Liptovský Hrádok ju venovalo múzeu, kde slúži ako skladovacie priestory, ale rovnako môže slúžiť ako exponát železníc na území Liptova. Sú na nej informačné tabule z Košicko-bohumínskej železnice z regiónu Liptov.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším statickým exponátom na koľaji je parná lokomotíva U45.902, ktorá bola vyrobená v Maďarsku. Je pôvodná, jazdila po PLŽ a dizajnovo do lesa veľmi pasovala. Jej dvojičku zrekonštruoval Mário Brnický a zabezpečuje premávku na Čiernohronskej lesnej železnici pri Čiernom Balogu.

Na Mašinparáde, prehliadke depa v skanzene, ste predstavili pohyblivé exponáty. Čím sú zaujímavé?

- Exponáty sme predstavovali od najmenšieho po najväčší a nakoniec najnovší prírastok. Predviedli sme tie, ktoré sa nám podarilo za niekoľko rokov zrekonštruovať do pohyblivého stavu.

Najmenším je motorová drezina, motocykel na koľajniciach. Vyrobili ho v Nemecku, ale počas prevádzky mal vážnu nehodu. Bol takmer úplne zničený, ale postupne sme ho opravili do takej podoby, že si zahral aj vo filme Vlak do stanice nebo, ktorý bol celý natáčaný na Považskej lesnej železnici. Drezina slúžila na prepravu, napríklad, správcu trate, keď robil kontrolu trate, prípadne policajným hliadkam, ktoré jazdili do Liptovskej Tepličky. V skanzene ju obsluhuje Marián Petráško, ktorý sa najviac pričinil, že koľajový motocykel jazdí.

Ďalším pohyblivým exponátom je priemyselná lokomotíva BNE 50, ktorá sa používala na PLŽ na posun v depe, ale sem-tam vozievala aj osobný vlak na Čierny Váh s jedným vozňom. Je to bežná lokomotívna najmä na priemyselných železniciach. Bola zrekonštruovaná v roku 2008, ideálna na posun, má dostatočnú ťažnú silu, aby aj na sklone mohla posunovať s jedným, dvoma vagónmi, a neveľkú spotrebu.

Najznámejšia v skanzene je asi Kačena, parná lokomotíva. Je to výrobok Škodových závodov v Plzni z roku 1949. V Liptovskom Hrádku mala familiárny názov Sulika, ale my sme ju nazvali Kačenou z jej označenia KČ 4. Zrekonštruovaná bola prostredníctvom niekoľkých grantov z ministerstva kultúry a jej rekonštrukcia vyšla asi na milión bývalých slovenských korún. Na Mašinparáde sme ju využili aj na to, aby previezla po koľajisku úplne nový exponát, ktorý sa verejnosti predstavil po prvýkrát.

Odkiaľ ste priviezli novú lokomotívu?

- Z Martina, stála pred Strednou odbornou školou dopravnou v Martine - Priekopa. Nová mašinka je v Pribyline veľmi krátko. Len od jesene, ale cez zimu sme ju dali do vystavovateľného stavu, najmä vďaka Máriovi Brnickému. Pôvodne bola tiež vystavená na verejnom mieste, kde ju však nedôstojne „umelci" pomaľovali všetkými možnými farbami. Mašinka má pôvod v železiarňach v Podbrezovej.

Aká je budúcnosť železničky?

- Plány sú veľké. Liptovské múzeum pripravuje projekt na realizáciu trate v priestoroch skanzenu až po vrátnicu alebo parkovisko. My ako občianske združenie presadzujeme myšlienku oživenia prevádzky aspoň v skanzene, ale zaujíma nás možnosť obnoviť prevádzku pôvodnej trasy. Naším snom je, aby železnička fungovala a mohli sa na nej voziť deti. Tiež aby videli, aká bola železnica kedysi.

Autor: Dagmara Sarita Poliaková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  2. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  3. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  4. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  8. Keď sa z brigády stane kariéra
  1. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  2. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  3. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali?
  4. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  6. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 282
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 12 094
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 6 047
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 053
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 659
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 237
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 160
  8. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali? 1 431
  1. Štefan Šturdzík: Vážený občania, som Lacko šmolko.
  2. Jaroslav Liptak: Z obnoviteľných zdrojov vyrábame najmenej v EÚ – a práve preto môžeme získať najviac
  3. Viktor Pamula: Podľa Fica neexistuje agresor
  4. Jozef Černek: List Marínke a Ondríkovi o divadle
  5. Norbert Kaník: Fico má KDH na vodítku a Matovič mu rád pomôže.
  6. Tomáš Vereš: Začal som v obývačke. Dnes mám najúspešnejší slovenský podcast
  7. Martin Bača: Šachové ťah(olam)y (8), »L« ako rímska »50-tka«
  8. Ivan Švajlen: Rodičia, zobuďte sa. Školstvo padá, lebo mlčíte.
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 20 291
  2. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 857
  3. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 12 072
  4. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 10 543
  5. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 159
  6. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 6 486
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 061
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 877
  1. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  2. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  3. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  4. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  5. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  6. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  7. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  8. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

V Liptovských futbalových súťažiach sa ešte budú miešať karty.


Takto má vyzerať areál nemocnice po komplexnej dostavbe

Riaditeľ predstavil zmeny, medzi nimi aj spoplatnenie parkovania.


3
Ružomberské béčko doma zdolalo Bytču 3:0.

Okresné a krajské súťaže pomaly mieria do cieľovej jesennej rovinky.


a 1 ďalší

Výzdobu aranžovali dobrovoľníci.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu