Na obchod zavesil majiteľ ceduľku, že v ňom môže nakupovať naraz iba jeden Róm. Je to správne? Čo si myslíte o pozitívnej diskriminácii? Môže učiteľ v rámci slobody slova povedať, že homosexuáli sú prasatá?
Aj takéto rozporuplné otázky zazneli počas diskusie študentov s holandskou veľvyslankyňou. Boli súčasťou testu tolerancie, v ktorom sa gymnazisti prejavili ako tolerantní ľudia schopní prijať odlišnosti iných ľudí.
Študenti budú besedovať s diplomatmi
Beseda bola prvým podujatím v rámci projektu Bringing the World to the Classroom (Prinesme svet do školských lavíc). Jeho hlavnou myšlienkou je prostredníctvom besied so zahraničnými diplomatmi inšpirovať študentov, aby spoznávali a vnímali svet z rôznych uhlov pohľadu a zdokonaľovali sa v cudzom jazyku.
Projekt pripravil týždenník The Slovak Spectator, jediné noviny v anglickom jazyku prinášajúce informácie o Slovensku nepretržite od roku 1995, v spolupráci s Veľvyslanectvom Holandského kráľovstva a spoločnosťou, ktorá sa špecializuje na zahraničnú a cudzojazyčnú literatúru.
Pätnásti dostali oranžové batohy
Každá beseda bude zameraná na inú tému. Prvá téma, o ktorej diskutovali študenti Evanjelického gymnázia J. Tranovského s holandskou veľvyslankyňou, znela Tolerancia a jej význam v multikultúrnej spoločnosti. Na túto tému napísali študenti v anglickom jazyku eseje.
Pätnásť najlepších si veľvyslankyňa prečítala ešte pred návštevou školy a po besede ich autorom odovzdala oranžové batohy. Holandská kráľovná Beatrix pochádza z dynastie Orange, preto oranžové boli nielen batohy, ale aj šatka na krku pani veľvyslankyne.
Liberálny prístup nielen k menšinám
Téma besedy s holandskou veľvyslankyňou o tolerancii nebola vybratá náhodne. Holandsko je totiž známe svojím liberalizmom.
Ako prvá krajina na svete legalizovala eutanáziu, za určitých podmienok sú v nej povolené ľahké drogy. Liberalizmus sa prejavuje aj vo vzťahu k homosexuálom a menšinám. V Holandsku žije, napríklad, veľa Marokáncov, Surinamcov a Indonézanov.
Diskutovali aj o rómskej a maďarskej menšine
Študenti sa na diskusiu intenzívne pripravovali celý mesiac a z otázok, ktoré kládli, bolo vidno, že majú veľmi dobrý prehľad. Zaujímali sa nielen o problém menšín, ale aj postoj Holandska voči mnohým problémom Európskej únie.
Spýtali sa aj na možnosť uplatnenia holandských postupov pri riešení rómskeho problému na Slovensku. D. Bergsma odpovedala, že v Holandsku problémy s Rómami veľmi nemajú, skôr s moslimami.
Problematiku maďarskej menšiny na Slovensku vníma viac ako politický problém než problém obyčajných ľudí a kroky, ktoré robí slovenská vláda vo vzťahu k Rómom, označila za pozitívne.
Po besede sa porozprávala ešte s piatimi vybratými študentmi, ktorí dostali možnosť dozvedieť sa viac o práci diplomata aj možnostiach štúdia v tejto krajine.
Pilotná škola v projekte obstála na výbornú
Holandská veľvyslankyňa bola veľmi spokojná a milo prekvapená úrovňou a vystupovaním gymnazistov, ktorí sa prejavili ako múdri, tolerantní a zrelí mladí ľudia. Skonštatovala, že Evanjelické gymnázium J. Tranovského ako pilotná škola malo nielen dosť odvahy, ale aj schopností a potenciálu zapojiť sa do projektu Bringing the World to the Classroom a uspieť v ňom.
Koordinátorkou programu v škole bola Patrícia Kunkelová, zástupkyňa riaditeľky školy, ktorá má na starosti bilingvalitu (dvojjazyčnosť) a vyučovanie anglického jazyka na Evanjelickom gymnáziu Juraja Tranovského.
„V uplynulých školských rokoch sme v našej škole absolvovali už niekoľko diplomatických návštev, veľmi úzko spolupracujeme, napríklad, s americkou ambasádou. Návšteva veľvyslankyne Holandského kráľovstva však bola prvou návštevou ambasádora v Evanjelickom gymnáziu J. Tranovského," povedala P. Kunkelová a dodala: „Koncom septembra sme s partnermi projektu podpísali memorandum Bringing the World to the Classroom, ktoré ustanovuje podmienky a náplň programu. Memorandum predpokladá, že aj v budúcnosti sa budú návštevy veľvyslancov v škole opakovať."
Mali by sme sa viac poznať a rešpektovať
Po besede sme oslovili aj niektorých študentov. „Som veľmi rád, že som mal možnosť stretnúť sa s diplomatom, vypočuť si jeho názory a dozvedieť sa viac o Holandsku," povedal Branislav Turčina. Na otázku, či by chcel byť diplomatom, odpovedal diplomaticky: „Chcel by som sa uberať tým smerom."
Barbary Rusnákovej sme sa spýtali, aká bola hlavná myšlienka jej eseje. „Zamerala som sa na maďarskú a rómsku menšinu na Slovensku. Ako sa k nej stavajú politici a ľudia všeobecne. Myslím si, že by sme sa mali rešpektovať a navzájom sa viac spoznať. A treba začať už od detí."