LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Fabriky v Liptovskom Mikuláši využívali na prepravu dvanásť vlečiek, v Ružomberku ich bolo desať. Dosiaľ odstránili len šesť železničných dráh. Z tých, ktoré zostali, je dnes v prevádzke iba zlomok.
Vlečka na Ulici 1. mája v Liptovskom Mikuláši slúžila potrebám bývalej textilnej fabriky a ďalším prevádzkam v priemyselnej zóne. Dnes ju nikto nevyužíva, koľajnice nahradila efektívnejšia preprava.
Vlečka, ktorá pretína hlavnú cestu na Ulici 1. mája, je dlhodobo nefunkčná, prechod nie je plynulý. Aby si vodiči nezničili podvozky áut, výrazne spomaľujú. „Dennodenne si otĺkam auto na koľajniciach, po ktorých som nikdy nevidel prejsť vlak. Dnes už nemajú žiaden význam, iba brzdia premávku,“ povedal Mikulášan Dušan.
Druhá vlečka križuje Revolučnú ulicu smerujúcu do Ondrašovej, využíva ju blízky železničný vojenský útvar. O jej odstránení z cesty zatiaľ neuvažujú.
O odstránenie môže žiadať iba majiteľ
Obyvatelia žiadali mesto o zrušenie koľajníc na vyťaženej Ulici 1. mája.
„Ani cesta I/18, ani železničné priecestie pri Maytexe nie je v správe mesta Liptovský Mikuláš. O odstránení železničnej vlečky môže rozhodnúť Úrad pre reguláciu železničnej dopravy,“ vysvetlil Ľubomír Hán z oddelenia dopravy mestského úradu v Liptovskom Mikuláši.
O odstránenie koľajníc môže požiadať len majiteľ vlečky, ktorým je v tomto prípade trenčiansky textilný závod. Jediné, čo môže urobiť mesto, je vyvíjať tlak na vlastníka, aby požiadal úrady o povolenia a tým odľahčil dopravu.
Zbytočné koľajnice z cesty odstránia
Štefan Hrivňák z Úradu pre reguláciu železničnej dopravy potvrdil, že firme vydali povolenie na odstránenie dráhy pred dvoma týždňami. Koľajnice teda už viac nebudú obmedzovať 19-tisíc automobilov denne, ktoré prejdú po Ulici 1.mája.
„V záujme spoločnosti je odstrániť vlečku ešte tento rok. Vzhľadom k tomu, že začína zima, môžu začiatok prác presunúť až na jar,“ uzavrel Peter Lehotský, hovorca mesta Liptovský Mikuláš.