logo
Sme.sk | Liptov | Spravodajstvo | Doprava v Tatrách pripomína čiernu dieru

O Tatry sa delia Slováci a Poliaci. Hoci obe strany rozširujú vzájomnú spoluprácu, slabinou je pravidelné cestovné spojenie medzi Liptovom a Zakopaným.

LIPTOV. Prejsť po vlastných zo Slovenska do Poľska cez tatranské vrcholy a doliny je snom nejedného milovníka turistiky. Na to, aby si ho mohol splniť, musí vyriešiť aj otázku dopravy, teda ako sa vráti späť.

Veľmi rýchlo narazí na nezanedbateľný problém, pretože medzi Liptovským Mikulášom, ktorý je vstupnou bránou do Západných Tatier a Zakopaným, centrom turizmu na poľskej strane Tatier, nenájde vo verejnom cestovnom poriadku žiaden spoj. Nepochodí ani v prípade, ak by sa chcel k severným susedom dostať z Trstenej.

Doprava poľské a slovenské Tatry rozdeľuje

„Na jún sme si s priateľmi objednali týždenný pobyt v peknom penzióniku pri Liptovskom Mikuláši. Tento čas chceme využiť najmä na turistiku. Naplánovali sme si prechod z poľského Zakopaného do jednej z dolín v Západných Tatrách,“ opísal Michal z Trnavy.

Keď začali plánovať trasu podrobne, zistili, že z Liptovského Mikuláša ani Oravy sa do Poľska nedostanú. Jedinou možnosťou je Poprad, odkiaľ v letnej sezóne jazdí súkromná poľská linka.

„Turistické cechy alebo organizácie stále rozprávajú o slovensko-poľskej spolupráci, čerpajú eurofondy ale v praxi sa nestarajú o základ tejto spolupráce, ktorým je vzájomná infraštruktúra. Tatry nie sú slovensko-poľské, ale slovenské a poľské. Ak chcú rozvíjať vzájomný cestovný ruch, mali by sa postarať aj o to, aby sa mali ľudia ako dostať z jednej krajiny do druhej,“ povedal sklamaný turista Michal.

Poliaci sú opäť podnikavejší

Napokon sa im podarilo po dvoch dňoch vypátrať na zahraničných internetových stránkach jediného prepravcu, opäť poľského, ktorý preváža cestujúcich medzi liptovskou a malopoľskou podtatranskou oblasťou. Mikrobus vychádza z Liptovského Mikuláša predpoludním a v Zakopanom končí o dve hodiny. Slovenská prihraničná doprava pod Tatrami ale pripomína čiernu dieru.

„Je to naozaj smutné, najmä keď sa pozriem na spoluprácu medzi Slovenskom a Rakúskom. Z hlavného mesta chodia linky mestskej hromadnej dopravy do prihraničných rakúskych oblastí, takže argument, že vybaviť medzinárodnú kyvadlovú dopravu je náročné, neobstojí,“ uzavrel Michal.

Na zlepšenie infraštruktúry nebola vyhlásená výzva

Zástupcovia organizácií cestovného ruchu, ktorí v regióne čerpajú granty na podporu slovensko-poľskej spolupráce, o nedostatočnom dopravnom spojení vedia, ale tvrdia, že problém nie je na ich strane. Európska únia ani iné riadiace orgány dosiaľ nevyhlásili žiaden program na podporu prihraničnej dopravy. Potvrdila to Miroslava Korčeková, marketingová manažérka Klastra Liptov.

„Je pravda, že v prihraničnom turizme chýba pravidelné dopravné spojenie. Zatiaľ však neboli vyhlásené žiadne výzvy, v ktorých by sme mohli žiadať financie na zlepšenie dopravnej infraštruktúry, ale len výzvy, napríklad, na cezhraničnú spoluprácu, vzájomnú výmenu alebo marketing cestovného ruchu. Ak sa však v budúcnosti takáto možnosť naskytne, určite sa zapojíme,“ povedala Korčeková.

Slovenskí dopravcovia nemajú záujem

Riaditeľka kancelárie Združenia Región Tatry odkazuje turistov, ktorí hľadajú spojenie na poľského prepravcu, ktorý zabezpečuje sezónne spojenie s Popradom a celoročné s Liptovom.

„Riešenie tejto problematiky nespadá do našej kompetencie,“ povedala Jana Majorová Garstková.

So žiadosťou o vysvetlenie sme sa preto obrátili na Žilinský vyšší územný celok. Samosprávne kraje zo zákona zabezpečujú prímestskú pravidelnú dopravu iba na svojom území. Objednávajú, financujú a garantujú zľavy z vlastných zdrojov. „Všetka ostatná doprava bola a je ponechaná zo strany štátu na voľnej možnosti podnikať,“ zdôraznil Peter Kubica, hovorca Žilinského samosprávneho kraja.

Uplatňuje sa trhový mechanizmus

Za chýbajúcou dopravou medzi Liptovom a Zakopaným teda treba hľadať slabý záujem komerčných dopravcov. Ak vyhodnotí konkrétnu oblasť či spojenie ako lukratívne, nič mu nebráni požiadať o jej schválenie.

„Táto oblasť verejnej dopravy je ponechaná čisto na komerčnej báze, uplatňuje sa tu trhový mechanizmus. Ak je záujem o cestovanie, doprava funguje, ak nie, doprava nefunguje,“ vysvetlil Kubica.

Pre nadšencov turistiky, ktorí by chceli prekonať štátnu hranicu vo výškach, zostáva niekoľko riešení. Môžu využiť služby poľského prepravcu, no musia počítať s tým, že túru začnú popoludní. Druhou možnosťou je ochota blízkeho človeka, ktorý by ich do Zakopaného odviezol na aute alebo si zaplatia súkromnú dopravu.

štvrtok 26. 4. 2012 9:02 | Ľubica Kubišová
© 2012 Petit Press. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

Slovenská prihraničná doprava pod Tatrami pripomína čiernu dieru.

Slovenská prihraničná doprava pod Tatrami pripomína čiernu dieru.

Foto: ILUSTRAČNÉ SITA

najčítanejšie
  • 24h
  • 3dni
  • 7dní
Aktuálna predpoveď v lokalite Liptovský Mikuláš
17:00
2.0°C
20:00
1.0°C
23:00
1.0°C
 
 
CUBA LIBRE

Smrečianska 677, Liptovský Mikuláš

ďalšie info
Penzión Larion

Kráľova Lehota 266, Kráľova Lehota

ďalšie info denné menu
späť na SME.sk
ANKETA