RUŽOMBEROK. Radnica nie je veľmi naklonená zvyšovaniu dotácie na prevádzku autobusovej dopravy, ceny pohonných hmôt stúpajú a počet prepravených osôb výrazne klesá. Poslanci, vedenie mesta a zástupcovia prepravnej spoločnosti stoja pred náročnou úlohou, ako zastaviť prehlbujúcu sa stratu.
Ak nechcú zvýšiť cenu cestovného, ktorá naposledy rástla vlani, do úvahy prichádzajú dve možnosti. Spoločnosť zredukuje cestovný poriadok, skráti, či úplne odstráni niektoré linky, alebo mesto zvýši dotáciu, ktorou každoročne prispieva na mestskú autobusovú dopravu.
Zastavili investície
Mesto podporuje mestskú autobusovú dopravu (MAD) sumou 226-tisíc eur ročne. Pre porovnanie, mesto Liptovský Mikuláš prispieva tej istej spoločnosti na prevádzku verejnej dopravy dvojnásobne vyššou sumou, hoci autobusy prejazdia o 100-tisíc kilometrov menej a aj počet prepravených osôb je nižší.
Porovnateľný počet kilometrov obsluhuje mestská doprava v Poprade. Radnica tam prispieva prevádzkovateľovi 690-tisíc eurami ročne, teda trojnásobne viac ako v Ružomberku.
Spoločnosť vlani vykázala stratu 50-tisíc eur, preto musela zastaviť investície a neobnovuje vozový park.
Cestujúci spísali petíciu
Spoločnosť SAD Liorbus v spolupráci s vedením mesta predložili poslancom návrh na optimalizovanie mestskej autobusovej dopravy. Vďaka prepracovanému cestovnému poriadku malo dôjsť k zastaveniu strát a mesto by nemuselo zvyšovať dotáciu.
Cenou za navrhované riešenie bolo rušenie nerentabilných spojov a obmedzenie dopravy do miestnych častí Hrboltová, Biely Potok a Černová. Do Vlkolínca by linka mestskej autobusovej dopravy nejazdila vôbec.
Trasa autobusov v Hrboltovej by sa, podľa predloženého návrhu, mala skrátiť o dve zastávky. Obyvatelia s takýmto riešením nesúhlasili a spísali petíciu. Spojenie využívajú dospelí na dochádzanie do práce a deti do škôl.
„Výrazne by to zasiahlo do obslužnosti Hrboltovej. Pred dvoma rokmi sme vynaložili nemalé finančné náklady na vybudovanie otočky, vďaka ktorej sa mohla predĺžiť trasa. Ľudia sú s takýmto riešením veľmi nespokojní,“ zdôraznila Anna Šanobová, poslankyňa miestnej časti Hrboltová.
Nemajú na čo nadviazať
Podobné stanovisko zaujal aj Vojtech Macko, poslanec Bieleho Potoka. Podľa návrhu by do mestskej časti cez víkendy a sviatky nejazdili žiadne mestské linky, spoje by sa nahradili prímestskou dopravou. „Takéto riešenie nepripadá do úvahy, cez víkendy by boli rozostupy medzi linkami aj šesť hodín. Ideme proti dôchodcom, sociálne slabým a deťom, nie všetci majú možnosť dopraviť sa do mesta autom,“ zdôraznil Macko.
Rušenie linky do Vlkolínca, podľa jeho názoru, nie je dobrý ťah. Mesto plánovalo zabezpečiť náhradnú dopravu v rámci nového konceptu mestskej časti. „Riešenie konceptu sa ale odložilo, takže nemáme na čo nadviazať,“ upozornil poslanec.
Jazdia prázdne autobusy
„Pri tvorbe návrhu nového cestovného poriadku sme vychádzali z narastajúceho schodku a poklesu cestujúcich. Naším cieľom bolo v možnostiach, ktoré máme, teda výška mestskej dotácie, zachovanie cestovného, spracovať taký návrh, ktorý sa nedotkne väčšiny ľudí. Treba si uvedomiť, že stále jazdí veľa autobusov, ktoré sú takmer prázdne,“ povedal Jozef Kendera, riaditeľ dopravy SAD Liorus.
Viceprimátor Miroslav Zuberec poukázal na to, že mesto musí riešiť schodok v autobusovej doprave, ktorý sa vlani vyšplhal na 50-tisíc eur.
„Treba vymyslieť reálne opatrenia, ako sa vysporiadať so stratou a problém neodkladať. Počet cestujúcich klesá, autobusy chodia poloprázdne a naše dotácie sa míňajú účinku. Aj mne by sa ľahšie rozprávalo o rozširovaní spojov, uvedomujem si, že treba vidieť ľudí, ktorí sa v autobusoch prepravujú, no stále je veľa takých, ktoré chodia prázdne,“ vysvetlil Zuberec.
Poslanci návrh na oklieštený cestovný poriadok neschválili a oddeleniu uložili povinnosť prepracovať ho v zmysle relevantných požiadaviek poslancov dotknutých mestských častí. To, do akej miery dôjde k zníženiu počtov autobusových liniek, sa obyvatelia dozvedia po májovom rokovaní mestského parlamentu.