LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Tvár Žiarskej doliny zmenila v roku 2009 ničivá lavína, ktorá zničila dva až tri hekáre lesov. Ľudia do Žiarskej doliny napriek tomu nezanevreli a stále do nej chodí množstvo návštevníkov.
Teraz sa čudujú opäť. Ich údiv vyvoláva nová lesná cesta úctyhodných rozmerov, ktorá však kopíruje trasu už existujúcej asfaltovej cesty vedúcej na chatu.
Z jednej cesty dovidieť na druhú
Je logické, že ľudia sa pýtajú na to, čo majú na očiach, rovnako ako naša čitateľka, ktorá nás na absurdnú cestu v Žiarskej doline upozornila.
Nečudovala sa len ona, ale aj ostatní turisti, ktorých sme v doline stretli, keď sme sa na novú cestu boli pozrieť na vlastné oči.
Nová cesta, vysypaná štrkom, sa začína zhruba jeden a pol kilometra od vstupu do doliny. Mechanizmy tu v strmom zráze vytvorili cestu dlhú viac ako 800 metrov. Cesta s úctyhodnou šírkou sa potom opäť napája na už existujúcu asfaltovú cestu.
Dve cesty od seba rozdeľuje koryto Smrečianky, bez problémov možno dovidieť do tvárí ľudí spúšťajúcich sa dole dolinou na kolobežkách. Nerozdeľuje ich však iba rieka, ale aj hranica katastrov a urbárov.
Agentúra preplatila celú sumu
Pozemkové spoločenstvo Veterná Poruba podľa slov jej predsedu Vladimíra Šuchtára len využilo možnosť získať dotáciu na zlepšenie ochrany lesa.
Pôdohospodárska platobná agentúra (PPA) v rámci výzvy prepláca plnú sumu projektu, v tomto prípade viac ako 700-tisíc eur.
Zaujímalo nás, na základe akých kritérií hodnotila PPA opodstatnenosť žiadostí a vyberala organizácie, ktoré by mali získať peniaze. Úspešných uchádzačov, ktoré dostali takzvané lesné eurofondy, schvaľovalo v roku 2010 však prechádzajúce vedenie PPA.
„Pri hodnotení sa postupovalo podľa vtedy platných príručiek a manuálov a predložená žiadosť o poskytnutie nenávratného finančného príspevku dosiahla bodové hodnotenie, na základe ktorého bola vyhodnotená ako úspešná,“ povedal Peter Hajnala, riaditeľ tlačovej kancelárie ministerstva pôdohospodárstva, pod ktoré patrí PPA.
Predsedovi nebolo do reči
Cesta popod Rakytie a Lakeť má podľa stavebného povolenia uľahčiť prejazd hasičských a zdravotných vozidiel.
Kedysi týmito miestami viedla stará lesná cesta. Podľa PS Veterná Poruba ju bolo potrebné predĺžiť a rozšíriť práve preto, aby sprístupnili územie v prípade požiaru.
Predsedu PS sme sa spýtali na význam novej lesnej cesty, keď záchranné vozidlá môžu v prípade zásahu využiť starú cestu, ktorá ju kopíruje.
„Človek, ktorý nikdy nepracoval v lese a nestaral sa oň, to nikdy nepochopí,“ odpovedal Šuchtár.
Okrem ochrany lesa má uľahčiť ťažbu
Keď sme s otázkami nepochodili u urbárnikov Pozemkového spoločenstva, obrátili sme sa na Lesný úrad v Liptovskom Mikuláši, ktorý povolil vyňatie spod lesných pozemkov.
V žiadosti argumentovalo PS okrem zabezpečenie ochrany lesa a návštevníkov doliny aj tým, aby mohli pohodlnejšie spracovávať kalamitu a drevo.
„Cestu sa vlastníci rozhodli vybudovať aj preto, aby mohli realizovať obnovné úmyselné ťažby, ktoré sú predpísané v programe starostlivosti o les v porastoch nachádzajúcich sa východne od novopostavenej cesty. Tá predstavuje niekoľko tisíc metrov kubických. Ďalej sa tu takmer periodicky vyskytujú lavíny zo svahov spod Baranca, ktoré taktiež vylámu značné množstvo drevnej hmoty, ktorú je potrebné spracovať,“ vysvetlil Ľubomír Michalko, samostatný radca z Obvodného lesného úradu v Liptovskom Mikuláši.
Zároveň doplnil, že pre tieto dôvody bolo vybudovanie cesty opodstatnené.
Urobili väčšie zásahy ako pôvodne mali
Stavebníci pri bagrovaní cesty však narazili na problémy s vodou vytekajúcou z násypového svahu a hrozili zosuvy pôdy. Oproti pôvodnému projektu preto postavili cestu vyššie nad potokom. Došlo preto k podstatne väčšiemu zásahu do svahu a porastov nad cestou ako plánovali.
„O tom ako cesta v skutočnosti vyzerá, sme sa dozvedeli až pri jej kolaudácii. Chceme zdôrazniť, že Obvodný lesný úrad povolil vyňatie lesných pozemkov z plnenia funkcií lesov na základe kladného vyjadrenia orgánov ochrany prírody a životného prostredia a ostatných inštitúcií,“ zdôraznil Michalko.
Napriek tomu, že bežnému návštevníkovi sa nová cesta zdá byť zbytočná, lesníci sú opačného názoru.
„Verejnosť by mala akceptovať aj skutočnosť, že vlastníci lesa sú povinní obhospodarovať lesy v súlade so zákonom o lesoch, a čo je zvlášť náročné v oblasti Žiarskej doliny, ktorá je súčasťou národného parku, aj v súlade so zákonom o ochrane prírody,“ doplnil Michalko.
Stavebný úrad nemal problém cestu povoliť
Rozhodujúce slovo mal však Stavebný úrad v Liptovskom Mikuláši, ktorý stavbu povolil a špecifikoval podmienky stavby v stavebnom povolení.
Pravá strana doliny je totiž v katastri už zaniknutej obce Svätý Štefan, ktorý patrí mestu Liptovský Mikuláš.
Stavebný úrad podľa Aleny Vinčurovej, vedúcej oddelenia územného rozhodovania a stavebného poriadku na mestskom úrade, nemal dôvod stavbu nepovoliť. Všetky kompetentné orgány s ňou súhlasili.
„Podľa útvaru hlavného architekta stavba nie je v rozpore s platným územným plánom mesta," doplnila Vinčurová.