Do Bešeňovej nebude treba kilometre kráčať

Vlak prechádza po hrádzi vodnej nádrže v tesnej blízkosti obce, ale ľudia tu vystúpiť nemôžu. Obec je len krok od toho, aby získala stavebné povolenie na stavbu železničnej zastávky.

Stanica by mala  byť v tesnej blízkosti akvaparku.Stanica by mala byť v tesnej blízkosti akvaparku. (Zdroj: ARCHÍV OBCE)

BEŠENOVÁ. Bešeňová je ťahúňom turistického ruchu v Ružomberskom okrese, má významnú pozíciu aj v rámci Žilinského kraja a Slovenska. Problémom je dostupnosť verejnou dopravou.

Cez leto, keď deti nechodia do školy, jazdia do obce počas pracovných dní dva autobusové spoje z Ružomberka. Naspäť chodia tri spoje. Letné mesiace sú pritom pre turizmus v Bešeňovej kľúčové.

Vlak cez Bešeňovú prechádza unikátnym esíčkom, ale nezastavuje tu. Trať tadiaľto vedie od sedemdesiatych rokov uplynulého storočia, keď postavili vodné dielo Liptovská Mara. Najbližšia vlaková stanica je ale až v Liptovskej Teplej. Ľudia bez áut musia v každom počasí kráčať do Bešeňovej pešo tri kilometre.

Problémy majú turisti aj zamestnanci

„Volajú nám turisti a pýtajú sa, ako sa k nám dostanú, pretože nemajú auto. Musíme ich posielať do Teplej a potom s batožinou kráčajú do Bešeňovej. Ak sa dá, ideme po nich aj my,“ povedala jedna z ubytovateliek.

Nie sú to len turisti, ktorí by uvítali lepšiu dostupnosť Bešeňovej, známej termálnou vodou a veľkým akvaparkom. V obci pracuje vyše päťsto ľudí, väčšina do zamestnania dochádza. Ak sa chcú ráno dostať do práce a večer sa vrátiť domov, musia byť kreatívni a vymýšľať rôzne spôsoby dopravy. Striedajú sa na autách, dohodnú sa so zamestnávateľom, že ich dovezie k vlaku, alebo sa spoliehajú na rodinu.

Chcú ju postaviť v telese hrádze

Obec sa snaží o priame železničné spojenie od roku 2001. „Bešeňová žije turizmom a vlakové spojenie tu chýba. Príprava nebola jednoduchá, pretože projekt zabezpečujeme z vlastných zdrojov a pri takom veľkom projekte to nie je málo peňazí,“ povedal Martin Baran, starosta Bešeňovej.

V myšlienke sa spojili aj s majiteľom bešeňovského akvaparku, pretože vlaky majú stáť v jeho tesnej blízkosti.

Bešeňovská vlaková zastávka má byť jedinečná aj v rámci Slovenska. Trať, známe bešeňovské esíčko, vedie telesom hrádze vyrovnávacej nádrže pod Liptovskou Marou. Vlaky majú zastavovať na hrádzi.

Chcú len upraviť trať a urobiť peróny

Obec musela absolvovať dlhé rokovania nielen so Železnicami Slovenskej republiky, ale aj Slovenským vodohospodárskym podnikom, ktorému patria pozemky.

„Nebudeme stavať veľkú stanicu. Podstatné je upraviť perón a koľaje, aby tu mohli zastavovať vlaky. Cestovné lístky si dnes ľudia môžu bez problémov kúpiť priamo vo vlaku. Súčasťou projektu bude aj vybudovanie prístupovej cesty,“ vysvetlil Baran.

V súčasnosti už končia namáhavý úradnícky maratón získavania povolení. Starosta verí, že do konca roka sa im podarí dostať aj stavebné povolenie. „Potom budeme žiadať o finančnú podporu Európsku úniu. Úprava trate a stavba perónov by sa mala stihnúť cez leto,“ povedal.

Aj napriek modernizácii má zastávka zmysel

Predbežné náklady, ktoré si vyžiada výstavba stanice, vyčíslili na milión eur. Železnice plánujú modernizovať trate na hlavných ťahoch tak, aby po nej mohli vlaky jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu.

Znamená to, že trať musia vyrovnať a teda zmeniť ich trasu. Pre Bešeňovú to bude pravdepodobne znamenať, že o vlakové spojenie môžu prísť. Starosta si ale ani napriek tomu nemyslí, že výstavba vlakovej stanice a nemalá investícia budú zbytočné.

„Modernizácia trate v našom regióne je zložitý projekt a jeho realizácia potrvá ešte veľa rokov. Dovtedy sa môžu ľudia do Bešeňovej pohodlne dostať vlakom,“ dodal.

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 068
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 16 003
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 987
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 557
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 474
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 975
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 426
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 600
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 662
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 465
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 507
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 451
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 361
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 442
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Novovybudované psychosociálne centrum sa bude nachádzať na 3. poschodí pavilónu psychiatrie.


Na hlavnom ťahu v Ružomberku vysadili osemnásť javorov.

Budovanie zelenej infraštruktúry v Ružomberku sa začalo.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 600
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 662
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 465
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 507
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 451
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 361
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 442
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu