BEŠENOVÁ. Bešeňová je ťahúňom turistického ruchu v Ružomberskom okrese, má významnú pozíciu aj v rámci Žilinského kraja a Slovenska. Problémom je dostupnosť verejnou dopravou.
Cez leto, keď deti nechodia do školy, jazdia do obce počas pracovných dní dva autobusové spoje z Ružomberka. Naspäť chodia tri spoje. Letné mesiace sú pritom pre turizmus v Bešeňovej kľúčové.
Vlak cez Bešeňovú prechádza unikátnym esíčkom, ale nezastavuje tu. Trať tadiaľto vedie od sedemdesiatych rokov uplynulého storočia, keď postavili vodné dielo Liptovská Mara. Najbližšia vlaková stanica je ale až v Liptovskej Teplej. Ľudia bez áut musia v každom počasí kráčať do Bešeňovej pešo tri kilometre.
Problémy majú turisti aj zamestnanci
„Volajú nám turisti a pýtajú sa, ako sa k nám dostanú, pretože nemajú auto. Musíme ich posielať do Teplej a potom s batožinou kráčajú do Bešeňovej. Ak sa dá, ideme po nich aj my,“ povedala jedna z ubytovateliek.
Nie sú to len turisti, ktorí by uvítali lepšiu dostupnosť Bešeňovej, známej termálnou vodou a veľkým akvaparkom. V obci pracuje vyše päťsto ľudí, väčšina do zamestnania dochádza. Ak sa chcú ráno dostať do práce a večer sa vrátiť domov, musia byť kreatívni a vymýšľať rôzne spôsoby dopravy. Striedajú sa na autách, dohodnú sa so zamestnávateľom, že ich dovezie k vlaku, alebo sa spoliehajú na rodinu.
Chcú ju postaviť v telese hrádze
Obec sa snaží o priame železničné spojenie od roku 2001. „Bešeňová žije turizmom a vlakové spojenie tu chýba. Príprava nebola jednoduchá, pretože projekt zabezpečujeme z vlastných zdrojov a pri takom veľkom projekte to nie je málo peňazí,“ povedal Martin Baran, starosta Bešeňovej.
V myšlienke sa spojili aj s majiteľom bešeňovského akvaparku, pretože vlaky majú stáť v jeho tesnej blízkosti.
Bešeňovská vlaková zastávka má byť jedinečná aj v rámci Slovenska. Trať, známe bešeňovské esíčko, vedie telesom hrádze vyrovnávacej nádrže pod Liptovskou Marou. Vlaky majú zastavovať na hrádzi.
Chcú len upraviť trať a urobiť peróny
Obec musela absolvovať dlhé rokovania nielen so Železnicami Slovenskej republiky, ale aj Slovenským vodohospodárskym podnikom, ktorému patria pozemky.
„Nebudeme stavať veľkú stanicu. Podstatné je upraviť perón a koľaje, aby tu mohli zastavovať vlaky. Cestovné lístky si dnes ľudia môžu bez problémov kúpiť priamo vo vlaku. Súčasťou projektu bude aj vybudovanie prístupovej cesty,“ vysvetlil Baran.
V súčasnosti už končia namáhavý úradnícky maratón získavania povolení. Starosta verí, že do konca roka sa im podarí dostať aj stavebné povolenie. „Potom budeme žiadať o finančnú podporu Európsku úniu. Úprava trate a stavba perónov by sa mala stihnúť cez leto,“ povedal.
Aj napriek modernizácii má zastávka zmysel
Predbežné náklady, ktoré si vyžiada výstavba stanice, vyčíslili na milión eur. Železnice plánujú modernizovať trate na hlavných ťahoch tak, aby po nej mohli vlaky jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu.
Znamená to, že trať musia vyrovnať a teda zmeniť ich trasu. Pre Bešeňovú to bude pravdepodobne znamenať, že o vlakové spojenie môžu prísť. Starosta si ale ani napriek tomu nemyslí, že výstavba vlakovej stanice a nemalá investícia budú zbytočné.
„Modernizácia trate v našom regióne je zložitý projekt a jeho realizácia potrvá ešte veľa rokov. Dovtedy sa môžu ľudia do Bešeňovej pohodlne dostať vlakom,“ dodal.