DEMÄNOVSKÁ DOLINA. Bike park v Demänovskej Doline je najvyššie položený na Slovensku. Dostal meno Bike World Jasná. Od budúceho roku v ňom pribudnú dve nové čierne downhillové trate a jedna červená plynulá trať pre pokročilých jazdcov.
V stredisku vybudujú aj dve arény na zlepšovanie technických zručností začiatočníkov, pre rodiny s deťmi, ale aj na trénovanie trikov skúsených jazdcov. Pod Chopkom tak bude od budúceho roka deväť tratí rôznych náročností s celkovou dĺžkou viac ako tridsať kilometrov.
Park pre začiatočníkov aj pokročilých
Matej Hulej je riaditeľ športových služieb v stredisku. Vysvetlil, že väčšina tratí je nad úrovňou lesa a prevýšenie medzi najnižším a najvyšším bodom je takmer tisíc metrov. Cyklisti môžu štartovať z nadmorskej výšky 2004 metrov nad morom.
V projekte pre rok 2015 počítajú s rozšírením a vybudovaním nových tratí vysokej kondičnej a technickej náročnosti, teda downhill II. a downhill III., ktoré budú ťahákom pre jazdcov zo Slovenska i Európy.
„Freeridový charakter bude mať trať pre mierne pokročilých jazdcov s názvom Crack it up. Na 3-4 metrovej šírke budú rôznorodé prekážky, plynulé klopky, fun skoky a drevené mostíky. Nad údolnou stanicou lanovky v lokalite Záhradky – Priehyba vznikne Slope-style park s technickými skokmi pre začiatočníkov aj pokročilých,“ opísal podrobnejšie charakter tratí M. Hulej.
Členitý terén je ideálny pre prekážky
Pokračoval, že v blízkosti nástupnej stanice Záhradky pribudne druhý technický okruh s názvom Pump-track, vhodný aj pre rodiny s deťmi. Odhadované náklady spojené s výstavbou nových tratí a okruhov si vyžiadajú 55-tisíc eur.
Ján Tekel, predseda OZ Slomba a spolutvorca tratí bike parku v Jasnej vysvetlil, že Chopok je členitým prírodným terénom ideálny pre výstavbu prekážok. „Trate vybudujeme v jednoduchom štýle, aby sa na nich mohli učiť všetci cyklisti,“ spresnil skúsený staviteľ.
Dodal, že na výstavbu použijú kamene, súčasťou budú korene, terénne prekážky a mostíky. Pri trasovaní vrstevníc využijú čo najviac aj skalný terén. Samozrejmosťou bude prírodný odvodňovací systém pre ochranu tratí, aj okolitého chráneného územia.
Myslia aj na ochranu vysokohorskej prírody
„V teréne chceme robiť minimálne zásahy do prírodných ekosystémov, aby výstavba bola ekologická a trvalo udržateľná. Budeme sa snažiť o čo najefektívnejšie využitie prírodného terénu, aby nedochádzalo k demolácii a vodnej erózii,“ spresnil J. Tekel.
Každý cyklista, ktorý prichádza do bike parku, je povinný dodržiavať Zelený kódex. Ten hovorí o ochrane prírody a bezpečnosti v bike parku. Vznikol v spolupráci s ochranárskymi združeniami. Bike park je monitorovaný kamerovým systémom, cyklisti sa musia povinne registrovať a písomne súhlasiť so Zeleným kódexom..
Bike pakt v Jasnej bude ďalšou atrakciou v regióne, preto investíciu vníma pozitívne aj Oblastnú organizáciu cestovného ruchu región LIPTOV (OORCL).
Park cyklisti nájdu aj v mobilnej aplikácii
„Liptov má viac ako 700 kilometrov značených cyklotrás. Bike parky zohrávajú dôležitú úlohu nielen pre bikerskú komunitu, ale aj cyklistickú verejnosť. Dôležitou účasťou sú už pravidelné eventy. Nízkotatranský bike park cyklisti nájdu už aj v mobilnej aplikácii alebo na novej interaktívnej mape,“ doplnila Petra Šuhajdová, manažérka pre destináciu Jasná Nízke Tatry za OORCL.
Cyklistickú sezónu v Bike World Jasná odštartuje v polovici júna 2015 otváracie podujatie spojené s pojazdom a pretekmi. Technické zručnosti si jazdci zdokonalia počas Bike campu a sily si zmerajú na Slovenskom pohári v downhille alebo pri Bike maratóne spojenom s výšľapom do vrchu a zjazdom.