Ani tridsaťpäť povolení nestačilo investorovi z Liptovského Mikuláša, aby mohol postaviť civilné letisko pre malé vyhliadkové vrtuľníky.
LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Podnikateľ Cyril Fogaš má tridsať päť súhlasných stanovísk, ani jedno zamietavé, dokonca ani nerozhodné k realizácii projektu vybudovania civilného letiska pre malé helikoptéry v katastri Liptovská Ondrašová, medzi Tatralandiou a Liptovským Mikulášom.
Mesto napriek tomu nerozhodlo platne ani po vyše troch rokoch o územnom konaní a stavebnom povolení.
Tvrdí, že stavebný úrad postupuje podľa zákona.
Ponúkol mimosúdne vyrovnanie
„Mesto Liptovský Mikuláš prostredníctvom stavebného úradu nám stále odmieta vydať pre územné rozhodnutie. V konaní minimálne štyrikrát postupovalo nezákonne a účelovo, o čom máme rozhodnutia odvolacieho orgánu. Do projektu sme doposiaľ investovali viac ako dva milióny eur,“ povedal podnikateľ.
Fogaš v pondelok odovzdal predstaviteľom mesta návrh na mimosúdne vyrovnanie.
Hovorí, že ak nechcú projekt, ktorý na začiatku schválili a poslanci mu tlieskali, malo by mu nahradiť škodu. Odhadol ju na takmer 460-tisíc eur. Do sumy nezahrnul vrtuľníky a nákup pozemkov.
Magistrát tvrdí, že škodu si podnikateľ vymyslel a mimosúdne vyrovnanie odmietol.
„Stavebný úrad postupuje podľa zákona a platného územného plánu mesta. Investor nemá platné súhlasné stanovisko mesta. Škoda, o ktorej hovorí je vymyslená, nie reálna, keďže pre svoj investičný zámer nemá ani len platné územné rozhodnutie, nie to ešte platné stavebné povolenie. Mesto návrh na mimosúdne vyrovnanie vymyslenej a nepodloženej údajnej škody jednoznačne odmieta,“ konštatovala Slávka Kellová, hovorkyňa magistrátu.
Mesto hovorí o nadmernom hluku
Cyril Fogaš rozbehol naplno projekt heliportu, z ktorého majú štartovať malé vrtuľníky s turistami do okolia, začiatkom roku 2011, keď získal záväzné súhlasné stanovisko mesta.
Odvtedy dostal súhlasy aj od Ministerstva dopravy, Leteckého úradu, Leteckých a prevádzkových služieb, predložil tri súhlasné hlukové štúdie a kladný výsledok posudzovania vplyvov na životné prostredie, takzvanú EIA.
Má vyškolených pilotov a štyri licencie. Každá stojí približne sto tisíc eur.
„Mám všetky kladné stanoviská, aké na Slovensku existujú. Mesto Liptovský Mikuláš nerešpektuje rozhodnutia. Nič mu nebráni, aby rozhodlo vo veci,“ vyhlásil Fogaš.
Počas schvaľovacieho procesu mesto zrušilo svoje záväzné súhlasné stanovisko k heliportu a zamietlo podnikateľovi návrh na vydanie územného rozhodnutia o umiestnení civilného letiska v katastri obce Liptovská Ondrašová.
Zrušenie pôvodného súhlasu zdôvodnili možným prekračovaním hladín hluku, aj petíciou vyše polovice obyvateľov Liptovskej Ondrašovej, ktorí nechcú heliport.
Fogaš tvrdí, že všetky odborné hlukové štúdie, ktoré dal urobiť, konštatovali, že zákonné limity hluku vrtuľníky neprekročia.
Investor: V akom štáte to žijeme?
Krajský stavebný úrad v Žiline vo februári roku 2012 zrušil zamietavé stanovisko mesta k návrhu na vydanie územného rozhodnutia a vrátil mu prípad na ďalšie konanie.
Mestskí poslanci neskôr zmenili územný plán. Nový už nepočíta s leteckou prevádzkou a realizáciou projektu v plánovanej oblasti.
„Mesto zmenilo územný plán, ktorý zakazuje výstavbu heliportu, ale ja som podal návrh dávno pred tým, pred tri a pol rokom,“ argumentuje Fogaš.
Podnikateľ požiadal prokuratúru, aby preverila zákonnosť konania predstaviteľov mesta.
„V akom štáte to žijeme, akú má mať podnikateľ právnu istotu, keď dostane od mesta záväzný súhlas, ktorý o niekoľko mesiacov zrušia. Mesto vám predpíše posudzovanie vplyvov na životné prostredie EIA, a potom zmenia územný plán,“ dodal.
Mestský úrad prerušil územné konanie o heliporte. Odvolal sa na to, že Fogašovou žiadosťou sa zaoberala krajská prokuratúra v Žiline.
Krajský prokurátor podal v tejto súvislosti protest voči rozhodnutiu odboru výstavby Okresného úradu v Žiline, ktorý podľa predstaviteľov mesta nútil magistrát konať protizákonne, v súlade so starým územným plánom.
Cyril Fogaš tvrdí, že ak sa nedomôže spravodlivosti na Slovensku, obráti sa na Európsky súd.