LIPTOV. V októbri minulého roka vznikla Iniciatíva slovenských učiteľov, ktorá organizovala protesty, s cieľom upozorniť vládu na stav školstva. Postupne sa do nich zapájalo čoraz viac škôl.
„K žiadnej dohode s vládou nedošlo, vyústilo to do ostrého neobmedzeného štrajku. Z tohto dôvodu si myslím, že naše požiadavky nie sú ultimatívneho charakteru, pretože rozpočet sa schvaľoval v novembri a výzva vláde s požiadavkami, ako aj protesty, začali už v októbri,“ povedala Mária Peťová, členka Iniciatívy ružomberských učiteľov a zároveň špeciálna pedagogička pôsobiaca v jednom z tamojších školských zariadení.
Stretávali sa v Björsonovom dome
Dnes sa s jedenástimi kolegami z Ružomberka pripojila do celoslovenskej demonštrácie na Námestí SNP v Bratislave. Z Ružomberka cestovali vlakom, súkromný prepravca ponúkol učiteľom špeciálnu zľavu. Ostatní riešili dopravu do hlavného mesta individuálne. Po protestnej akcii sa ešte dnes vracajú domov.
Nespokojní ružomberskí učitelia sa prvý raz stretli v Björsonovom dome, prišlo ich viac ako tridsať z rôznych škôl, boli medzi nimi aj učitelia z Liptovského Mikuláša a Martina.
„Stretnutie bolo informatívne, rozprávali sme sa a delili o skúsenosti o tom, ako prebieha štrajková pohotovosť v jednotlivých školách. Z Iniciatívy slovenských učiteľov prišiel aj Ondrej Pastierik, ktorý podal o celej situácii podrobné informácie,“ opísala Peťová.
Najprv sa prihlásili, potom odhlásili
Dnes ráno sa do štrajku zapojili učitelia z devätnástich škôl v Ružomberskom okrese. Minulý týždeň sa pedagógovia prihlasovali ale aj odhlasovali. Pre štrajk riaditelia niektoré školy zatvorili.
„Či je devätnásť zapojených škôl veľa alebo málo, neodvážim sa povedať, ale myslím si, že je to celkom pekné číslo. Podľa môjho názoru je veľmi dobre, že učiteľom a riaditeľom týchto škôl na školstve skutočne záleží a nenechali sa odradiť,“ pripomenula Peťová.
Peťová sa s nátlakom riaditeľov škôl alebo zriaďovateľov priamo nestretla. „Niektorí učitelia však tvrdili, že riaditelia neodporúčali vstúpiť do štrajku. Či im v tom aj reálne zabránili, neviem povedať.“
Na niektorých školách zas vedenie školy štrajk naopak podporilo a učiteľom nebránilo. „Vyskytli sa zrejme naozaj rôzne reakcie vedenia škôl. Zmapované to však nemáme, je na každom jednotlivcovi, či sa do štrajku zapojí, má na to ústavné právo bez toho, či s tým vedenie súhlasí alebo nie,“ povedala.
Majú v rukách vzdelanie detí
Ružomberská pedagogička si netrúfa odhadnúť trvanie štrajku a to, či sa učiteľom podarí presvedčiť vládu, aby splnila ich požiadavky. „Veríme, že vláda spraví ústretový krok k tým, ktorí vychovávajú a vzdelávajú deti celého Slovenska. Splnenie požiadaviek by naštartovalo kvalitatívny proces premeny školstva,“ doplnila Peťová.
Časť verejnosti sa na štrajk pozerá cez prsty s tvrdením, že učitelia štrajkujú iba pre zvýšenie vlastných platov. Na Slovensku pritom pracuje množstvo vysokoškolsky vzdelaných ľudí, ktorí zarábajú menej ako učitelia.
„Myslím, že je to normálne. Ak človek nie je v centre diania, ale vníma ho len okrajovo, môže to tak samozrejme pôsobiť. My učitelia sa snažíme prostredníctvom sociálnych sietí diskutovať a vysvetľovať. Niektorí si danú situáciu nechajú vysvetliť a zmenia názor,“ vysvetlila pedagogička.
Peťová zároveň zdôraznila, že tak ako lekár a zdravotná sestra má v rukách život človeka, tak má učiteľ v rukách vzdelanie a formovanie charakteru detí. „Myslím si, že tieto profesie by mali byť prioritou každej vlády, nie len súčasnej,“ pripomenula.
„Aliancia stredoškolákov, ktorá učiteľov v štrajku podporuje, skonštatovala, že v týchto dňoch sa odohrá zápas o vzdelanie tejto krajiny a ja sa s touto myšlienkou plne stotožňujem."