Korbeľka je pre človeka aj prírodu najlepšia možnosť

Aktivisti a ochranári roky hovoria o tom, že najlepšou možnosťou výstavby diaľnice medzi Turanmi a Hubovou na severe Slovenska je tunel Korbeľka. Za pravdu im dávajú už aj diaľničiari.

Korbeľka sa ukazuje ako najlepšia možnosť.Korbeľka sa ukazuje ako najlepšia možnosť. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ: (SITA))

HUBOVÁ. Tunel Korbeľka sa podľa správy o hodnotení vplyvov diaľnice na zdravie ľudí a životné prostredie ukazuje ako najlepšia možnosť trasovania diaľnice medzi Turcom a Liptovom. Ide o mimoriadne náročný úsek z hľadiska ochrany prírody, geológie, ale aj financovania.

Donedávna sa uvažovalo o dvoch možnostiach, tunelový variant s Korbeľkou a údolný, takzvaný povrchový variant, s dvoma kratšími tunelmi.

Ministerstvo dopravy možnosti rozšírilo, z údolného variantu vychádzali ďalšie dva návrhy, ktoré sa odkláňali od chránených území. O Korbeľke sa po novom hovorí v dvoch možnostiach, v zásade sa líšia dĺžkou ekoduktov. Spolu vzniklo päť návrhy toho, kadiaľ by diaľnica mohla viesť.

Po rozsiahlom procese hodnotenia, ktoré pre Národnú diaľničnú spoločnosť spracoval Dopravaprojekt, odporúčajú diaľničiari trasu 5 868 metrov dlhým tunelom Korbeľka a vracajú sa tak k jednému z najstarších návrhov trasovania diaľnice.

Stabilné územia pre zver

Všetky tri povrchové varianty podľa hodnotenia vplyvov, pretínajú šesť území európskeho významu, križovatky biokoridorov, ekologicky stabilné územia v takej kvalite, aké na D1 dosiaľ nezaznamenali. Trasy údolím by zasiahli aj do takzvaných jadrových území medveďa, rysa a vlka. Existuje vysoký predpoklad, že trasa by zasiahla aj jaskyne pri Kraľovianskom meandri. Okrem toho prechádza cez ďalšie geologicky nestabilné územia a hrozili by ďalšie zosuvy.

Medzi negatíva trasy tunelom Korbeľka zaradili odborníci absenciu križovatky v Kraľovanoch, teda Orava príde o priame a pohodlné pripojenie na diaľnicu. Pravdepodobne sa prejavia aj vplyvy na podzemné vodné zdroje v masíve Korbeľky, niektoré z nich môžu mať nižšiu výdatnosť alebo zaniknú úplne.

Optimálny je tunel

Ministerstvo životného prostredia, sekcia environmentálneho stanoviska, vydala už vlani správu o tom, že údolné varianty budú mať významne negatívny vplyv na životné prostredie.

Za Korbeľku sa vtedy okrem aktivistov a ochranárov postavili napríklad aj samosprávy obcí Kraľovany a Stankovany. Za diaľnicu povrchom sa podpísali obce Turany alebo Krpeľany.

Záver hodnotenia hovorí jednoznačne v prospech tunela.

„Na základe výsledkov hodnotenia správa o hodnotení odporúča s ohľadom na mieru vplyvov výstavby a prevádzky diaľnice D1 v úseku Turany-Hubová na životné prostredie, realizovať trasu vo variante s tunelom Korbeľka,“ píše sa v správe spoločnosti Dopravaprojekt, s ktorou sa stotožnila aj Národná diaľničná spoločnosť.

Ochranári opakujú to isté

„Počujeme veľmi radi, že aj Národná diaľničná spoločnosť sa prikláňa k tunelovému riešeniu diaľnice D1 Turany-Hubová. Je to výborná správa pre všetkých, ktorí sa snažili presvedčiť kompetentných, že je chyba viesť diaľnicu údolným variantom ohrozujúcim rašeliniská, jaskyne, chránené územia a obyvateľov,“ povedala SOS Birdlife Slovensko.

„Už len veriť, že sa to dotiahne do konca. Bola by to veľká úľava nielen pre ochranu prírody, ale aj pre miestnych obyvateľov,“ doplnili.

Diaľničiari sú otvorene za

Ministerstvo životného prostredia prijme záverečné stanovisko koncom leta. Jeho rozhodnutie bude zároveň posledným slovom aj pre ministerstvo dopravy. To sa zatiaľ nechce vyjadrovať k jednotlivým variantom.

„Národná diaľničná spoločnosť doručila správu EIA na ministerstvo životného prostredia, na základe ktorej budú konané verejné prerokovania a následne vydané Záverečné stanovisko EIA. NDS sa prikláňa k tunelovému variantu s tunelom Korbeľka a ekoduktmi v šírke 250 metrov,“ potvrdila stanovisko diaľničiarov ich hovorkyňa Michaela Michalová.

Najmenej desať rokov

V prípade, že by sa ministerstvo dopravy naozaj pustilo do výstavby úseku tunelom Korbeľka, zabralo by to čas aj peniaze. Príprava projektu, podkladov by zabrala päť rokov, ďalších päť rokov budú trvať stavebné práce vrátane náročného razenia tunela.

Príprava a stavba úžinového variantu by podľa predpokladu mal zabrať o tri roky menej.

KORBEĽKA¶

– Korbeľka je šetrnejšia vzhľadom ku krajine, zvieratám a chráneným územiam, najmenej zasiahne do povrchových vôd a obchádza problematický zosuv pôdy v lome v Rieke.

– Tunel sa do masívu zavŕta za Turanmi a vyjde medzi Rojkovom a Ľubochňou. Mostom prejde diaľnica ponad dnešnú cestu prvej triedy, Váh aj železnicu a pokračovať bude tunelom Havran s dĺžkou 2 820 metrov.

– Diaľnica smerujúca do portálu Korbeľka pri Turanoch pretína dôležitú migračnú trasu veľkých šeliem medzi Malou a Veľkou Fatrou. Odstrániť problém by mal veľký ekodukt, teda zelený most ponad diaľnicu v dĺžke 250 metov.

(ĽK)

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  2. V púpave je všetko, čo potrebujete
  3. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou
  4. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny
  5. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov
  6. Slovenskí maloobchodníci hľadajú cesty k zdravému rastu
  7. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca
  8. Malé pivovary aj varenie naživo. Bratislava ožije gastronómiou
  1. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  2. V púpave je všetko, čo potrebujete
  3. Virtuálne sídlo má svoju volebnú miestnosť. Ako je to možné?
  4. dm podporila sumou 6 317 eur realizáciu projektu
  5. Lifehack pre domácnosť?
  6. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny
  7. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou
  8. OBI rozžiarilo Zvolen na oranžovo
  1. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 11 577
  2. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 11 278
  3. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 9 951
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 9 577
  5. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 5 562
  6. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 4 465
  7. Malé pivovary aj varenie naživo. Bratislava ožije gastronómiou 2 742
  8. V púpave je všetko, čo potrebujete 2 267
  1. Andrea Prochazkova: Sám
  2. Martin Krsak: Keď uvidíte poldebila – kliknite najprv na jeho predošlé články, nech zbytočne nekazí rubriku
  3. Vlado Monček: Do obrany Izraela sa zapojili aj stíhačky USA
  4. Helena Michlíková: Narodeniny
  5. Tadeáš Ďurica: Zlá Európska únia, alebo vláda, ktorá nedodržuje pravidlá?
  6. Marek Namešpetra: Bordel
  7. Andrea Prochazkova: Strata partnera a hľadanie seba samej 2. diel
  8. Andrea Prochazkova: Marekovi
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 101 467
  2. Pavol Burda: Podržtaška naveky 44 946
  3. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 33 169
  4. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 30 151
  5. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 28 702
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 092
  7. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 13 390
  8. Ľudmila Križanovská: Rytmus, Cibulková, Plačková a ďalší influenceri podporujú Pellegriniho. Škoda, aj keď je to ich vec... 12 026
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  5. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Rusko žiada, aby Ukrajina zatkla šéfa SBU
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Andrea Prochazkova: Sám
  2. Martin Krsak: Keď uvidíte poldebila – kliknite najprv na jeho predošlé články, nech zbytočne nekazí rubriku
  3. Vlado Monček: Do obrany Izraela sa zapojili aj stíhačky USA
  4. Helena Michlíková: Narodeniny
  5. Tadeáš Ďurica: Zlá Európska únia, alebo vláda, ktorá nedodržuje pravidlá?
  6. Marek Namešpetra: Bordel
  7. Andrea Prochazkova: Strata partnera a hľadanie seba samej 2. diel
  8. Andrea Prochazkova: Marekovi
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 101 467
  2. Pavol Burda: Podržtaška naveky 44 946
  3. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 33 169
  4. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 30 151
  5. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 28 702
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 092
  7. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 13 390
  8. Ľudmila Križanovská: Rytmus, Cibulková, Plačková a ďalší influenceri podporujú Pellegriniho. Škoda, aj keď je to ich vec... 12 026
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  5. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Rusko žiada, aby Ukrajina zatkla šéfa SBU

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu