Diaľnice za každú cenu. Na rade je vzácne rašelinisko v Rojkove

Od čias mečiarizmu nemuseli vedci toľkokrát verejne protestovať proti rozhodnutiam vládnej moci ako teraz.

Vedci upozorňujú, že Slovensko smeruje k ďalšej medzinárodnej ekologickej blamáži. Jedno z najstarších rašelinísk v Strednej Európe, unikátne 15-tisíc rokov staré Rojkovské rašelinisko pri Martine, ohrozuje výstavba diaľnice na úseku medzi Turanmi a HubovVedci upozorňujú, že Slovensko smeruje k ďalšej medzinárodnej ekologickej blamáži. Jedno z najstarších rašelinísk v Strednej Európe, unikátne 15-tisíc rokov staré Rojkovské rašelinisko pri Martine, ohrozuje výstavba diaľnice na úseku medzi Turanmi a Hubov (Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

Po protestoch proti navrhovanej zonácii Tatranského národného parku a pokuse o útok na podstatu pralesných systémov v Zadnej Poľane, bojujú za záchranu európskeho unikátu - Rojkovského rašeliniska, ktoré ohrozuje stavba diaľnice.

ROJKOV. Vedci z Univerzity Komenského a Slovenskej akadémie vied upozorňujú, že Slovensko smeruje k ďalšej medzinárodnej ekologickej blamáži. Jedno z najstarších rašelinísk v strednej Európe leží v Rojkove pri Stankovanoch v Liptove a má takmer 15-tisíc rokov. Ohrozuje ho však výstavba diaľnice na úseku medzi Turanmi a Hubovou.

SkryťVypnúť reklamu

VIAC FOTOGRAFIÍ? KLIKNITE

Na svahy krútiaceho sa Váhu, z ktorých ťažké stroje postupne odstraňujú zem a zvyšky stromov, sa z bilbordu s nápisom Pre ľudí, za Slovensko usmieva premiér Fico. Vedec z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici Ján Topercer cestou neskrýva obavy.

Nenávratne stratené

„Tu sa začína diaľnica," ukazuje niekoľkokilometrový úsek na druhom brehu Váhu s množstvom pňov, odstránenou zeminou a niekoľkými ťažkými strojmi. „Už sme tu prišli o niekoľko biotopov európskeho významu," hovorí.

Neďaleko tabule obce Rojkov lemuje brezový háj nedávno vykopaný dlhý kanál plný vody a vypílené vŕby. Len niekoľko desiatok metrov od rašeliniska sa začína rysovať budúci portál rojkovského diaľničného tunela. Absurdnosť situácie pointuje tabuľa so štátnym znakom a nápisom Prírodná rezervácia, ktorá zakazuje ľuďom zbierať lesné plody a trhať kvety.

SkryťVypnúť reklamu

„Rojkovské rašelinisko je európsky unikát. Kanál, ktorý tu vykopali, ho už teraz ohrozuje. Odvádza totiž z neho vodu. Čo bude ďalej, sa dá len predpokladať. Stavba môže narušiť vodný systém a chémiu vody v okolí rašeliniska. O niekoľko rokov môžeme už len ukazovať budúcim vedcom a študentom, že sme tu mali európsky unikát. Pritom už v tridsiatych rokoch minulého storočia ho skúmal významný český vedec Klika, spoluzakladateľ slovenskej vedy o rastlinných spoločenstvách. Keď sa na to pozriete, tak tabuľa prírodná rezervácia je ako z absurdného filmu," dodáva vedec, ktorý sám štvrťstoročie skúma rašelinisko.

Staršie ako plesá v Tatrách

Daniel Dítě zo Slovenskej akadémie vied tiež sleduje s obavami budovanie „diaľnic za každú cenu". Tak akosi sa podľa neho vyjadril premiér Fico k vládnej téme číslo jeden.

SkryťVypnúť reklamu

„Rašelinisko začalo vznikať v čase, keď Tatry ešte pokrývali ľadovce. Je to unikátne územie s vývermi plynov a minerálnych prameňov, s množstvom vzácnych chránených druhov rastlín. Viaceré z nich rastú len tu. Botanici na tomto území zaznamenali 17 rastlinných spoločenstiev. A potom prišli Ficove pamätné slová, diaľnice za každú cenu, či v roku 2010 bude diaľnica v Košiciach. Diaľnica tam nie je, bohužiaľ, týchto dní sa nedožili lesy nad hladinou Váhu a dnes je viac než otázny osud rašeliniska," zhodnotil situáciu znepokojený Daniel Dítě.

Vedci tvrdia, že Rojkovské rašelinisko je najstaršie živé rašelinisko na Slovensku. Je staršie ako írske alebo severoeurópske rašeliniská. Pri jeho sotva trojhektárovej výmere, výnimočnej biodiverzite a citlivosti najmä na zmeny vodného režimu spôsobí akýkoľvek negatívny zásah nenahraditeľné straty na európskej úrovni.

Uprednostnili cenu

„Bola by obrovská medzinárodná hanba, keby rašelinisko, ktoré existovalo 15-tisíc rokov, neprežilo," obáva sa Topercer a kolega Daniel Dítě z Botanického ústavu Slovenskej akadémie vied dodáva: „Poškodenie chráneného územia v takomto rozsahu je pravdepodobne trestný čin. Snáď sa ním budú zaoberať aj orgány a organizácie, ktoré si platíme z daní. V každom prípade je to však čin hulvátsky. Bez pardonu."

Ministerstvo dopravy o možnom ohrození rašeliniska vedelo a namiesto toho, aby zvolilo prírode priateľskejší variant s tunelom popod prírodnú rezerváciu Korbeľka, vybralo si variant lacnejší.

„Najvýznamnejším dopadom výstavby diaľnice sú možné zmeny vodného režimu a vplyvy na Prírodnú rezerváciu Rojkovské rašelinisko. Avšak na základe hydrogeologického posudku, za predpokladu zmierňujúcich opatrení, sa toto riziko nepovažuje za významné," uvádza jedna zo štúdií, ktorú malo ministerstvo k dispozícii.

Ministerstvo možné likvidačné vplyvy stavebných prác na rašelinisko bagatelizuje.

Výstavbu diaľnice v rámci prvého balíka PPP projektov na úseku Turany - Hubová kritizujú mimovládne organizácie, odborníci aj vedci už niekoľko mesiacov. Podľa ich analýzy navrhnutý variant D1 v tomto úseku vážne ohrozuje štyri mimoriadne cenné územia európskeho významu na severe Slovenska. Vedci sa obávajú, že dopad stavebných prác bude omnoho drastickejší, ako očakávali.

Dúfajú v pomoc z Bruselu

„Z komunikácie so zástupcami Európskej komisie v Bruseli vieme, že listom požiadali slovenské orgány o vysvetlenie, ako hodnotia dopady na územia NATURA 2000 a aké opatrenia slovenská strana prijala na ich zmiernenie," hovorí Roman Havlíček z Organizácie Priatelia Zeme-CEPA.

„Európska komisia zatiaľ nedala súhlas s úverom Európskej investičnej banky na financovanie 1. balíka projektov PPP, pokým tieto problémy nebudú vyjasnené. Výkop v oblasti Rojkovského rašeliniska však môže celý problém posunúť do inej roviny a zodpovední by mali prace ihneď zastaviť a prestať s odvodňovaním rašeliniska," dodáva Havlíček.

Extrémnu citlivosť rašelinísk na zmeny vodného režimu preukázali už rozsiahle úpravy a odvodňovanie mokradí v nedávnej histórii Slovenska. Dítě tvrdí, že podobné aj krátkodobé zásahy by mali byť v európskych krajinách úplne neprípustné, pretože rašeliniská patria medzi jedny z najohrozenejších biotopov v celosvetovom meradle. Vedci preto naliehavo žiadajú, aby národné i európske inštitúcie zabránili ďalšej degradácii najstaršieho slovenského rašeliniska.

Posledným malým „svetielkom na konci tunela" je pre vedcov neexistujúci tunel Korbeľka. Tento variant by podľa Dítě ušetril Krpeliansku úžinu, úpätie masívu Kraľovianskej kopy aj Rojkovské rašelinisko. Sú to chránené územia zaradené do siete NATURA 2000.

Európska investičná banka údajne stopla peniaze na výstavbu diaľnice D1. Nepozdáva sa jej zámer ministerstva dopravy stavať cestu v úseku Turany - Hubová po povrchu, a nie tunelom, práve popod prírodnú rezerváciu Korbeľka.

Autor: FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  2. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  3. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  4. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  5. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  6. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  7. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  8. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  1. Gazdovať sa dá aj na jalovej pôde
  2. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  3. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  4. Nová číselná lotéria od TIPOSu Všetko alebo nič
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  6. Apolka horí!
  7. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  8. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 14 156
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 5 942
  3. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 393
  4. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 4 163
  5. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 138
  6. Keď sa z brigády stane kariéra 3 957
  7. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 3 436
  8. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 1 763
  1. Marcel Rebro: Volám sa Marcel, dnes mám 57 rokov a k narodeninám si želám mier!
  2. Erik Kriššák: Padla kosa na kameň
  3. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia.
  4. Rado Surovka: Vieme výsledok slovenských volieb v r.2027 ?
  5. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..?
  6. Tomáš Kuvik: Účel svätí prostriedky
  7. Ján Kušnír: Kolaps na D2 pokračuje
  8. Juraj Sališ: Krysár Alojz
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 22 187
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 15 863
  3. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 9 825
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 6 294
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 5 828
  6. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 5 105
  7. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 4 954
  8. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 4 705
  1. Marcel Rebro: Volám sa Marcel, dnes mám 57 rokov a k narodeninám si želám mier!
  2. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia.
  3. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  4. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  5. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  6. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  7. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  8. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Aj vy to poznáte? Otvoríte si ráno internet, zapnete večer správy a všade to isté. Ceny letia hore, účty za energie strašia v schránke a hypotéka nepustí.


Jedna železná šína vážila približne 200 kilogramov. Na hrad ich vyniesli osem.

Ťažke železá museli ťahať po rebríku.


Po preložení trate už železnica nepôjde cez mesto, ale po jeho južnom okraji.

Železnice odpovedajú na stovky otázok.


10
Michal Krčméry, Darina Maňurová a Mikuláš Černota

Od škôl a zdravotníctva po kešu stromy a púštne záhrady – slovenské projekty menia životy zraniteľných komunít.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu